Corona: FAQ i forbindelse med bibliotekets lukning

Her på siden kan du finde svar på de spørgsmål, vi har fået i forbindelse med lukningen af bibliotekerne på Frederiksberg.

Generelt om bibliotekets lukning

Hvorfor er biblioteket lukket?
Biblioteket er lukket af myndighederne som en del af den covid-19/coronavirus-forebyggende indsats, regeringen har meldt ud på pressekonferencen dem 11. marts.

Hvor længe er biblioteket lukket?
Biblioteket holder indtil videre lukket til 14. april. Følg med på www.fkb.dk, som vi løbende opdaterer.

Er det muligt at komme i kontakt med jer?
Ja, du kan kontakte os via vores kontaktformular eller på mail til biblioteket@frederiksberg.dk

Reservering, afhentning af bøger og aflevering

Kan jeg reservere bøger under bibliotekets lukkeperiode?
Nej, det er ikke muligt at reservere og bestille bøger i bibliotekernes lukkeperiode. Det gælder også for bestillinger på bibliotek.dk.

Kan jeg afhente mine reservationer?
Nej, det er ikke muligt at afhente reserveringer, som du har fået besked om er klar til afhentning, så længe bibliotekerne holder lukket. Dine reserveringer bliver stående på afhentningshylden under lukkeperioden og kan afhentes, når biblioteket genåbner.

Kan jeg aflevere mine lån?
Nej, det er ikke muligt at aflevere i lukkeperioden – hverken på vores biblioteker eller i den udendørs automat ved Hovedbiblioteket. Så snart bibliotekerne åbner igen, vil det være muligt at aflevere.

Kan jeg forny materiale i lukkeperioden?
Ja, du kan forny din lån efter de samme regler, som normalt, dvs. du kan forny, hvis materialet ikke er reserveret og hvis du ikke har fornyet dine lån max antal gange.
Hvis du ikke kan forny, kan du evt. sende en mail til biblioteket-sag@frederiksberg.dk.

Hvad hvis lånetiden overskrides?
Hvis bøgerne skulle have været afleveret efter den 11. marts, dvs. i bibliotekets lukkeperiode, vil der ikke blive tilskrevet gebyrer ved fornyelse eller aflevering, når vi igen åbner.  Gebyrer fra før 11. marts, skal du stadig betale.

Kan jeg betale mine gebyrer?
Ja, du kan betale dit mellemværende på www.fkb.dk  med betalingskort og MobilePay eller ved personlig henvendelse på Hovedbiblioteket, når vi genåbner. 
Spørgsmål vedrørende lånefrister, gebyrer, erstatninger m.m kan sendes til biblioteket-sag@frederiksberg.dk.

Hvad med Biblioteket kommer, får jeg stadig leveret bøger?
Da Bogen Kommer-lånere er en sårbar gruppe, vil der hverken blive hentet eller bragt bøger i lukkeperioden. Vi henter og bringer igen, når det er muligt.

Bibliotekets digitale services

Kan jeg benytte bibliotekernes digitale tilbud som fx eReolen, Litteratursiden og Filmstriben?
Ja, alle bibliotekets digitale tilbud er tilgængelige. Du skal bare være meldt ind som låner på Biblioteket Frederiksberg og bo på Frederiksberg. Du kan læse mere om hver enkelt digitalt tilbud her: https://fkb.dk/e-materialer

Kan jeg blive meldt ind på biblioteket i lukkeperioden?
Ja, det kan du:

Bibliotekets borgerservice

Er det stadig muligt at få udstedt nyt nøglekort, pas og lignende?
Nej, bibliotekets fysiske borgerservicefunktioner holder også lukket. Kommunen har mulighed for telefonisk henvendelse på rådhuset 3821 2121. Ved akutte behov for udstedelse af pas eller Nem-ID kan borgerne kontakte Københavns Borgerservice 3366 3366. Man SKAL ringe, inden man møder op. www.kk.dk/borgerservice-coronainfo

Aktiviteter på biblioteket

Afholdes planlagte aktiviteter?
Nej. Alle aktiviteter, både faste tilbud (som IT-café, Advokatvagten og Sprogtræning) og enkeltstående arrangementer, er i første omgang aflyst frem til 1. april. Følg med her: https://fkb.dk/arrangementer

Hvis du har andre spørgsmål, er du velkommen til at sende en mail til biblioteket@frederiksberg.dk