Corona: FAQ i forbindelse med bibliotekets lukning

Her på siden kan du finde svar på de spørgsmål, vi har fået i forbindelse med lukningen af bibliotekerne på Frederiksberg.

Generelt om bibliotekets lukning

Hvorfor er biblioteket lukket?

Biblioteket er lukket som en del af den covid-19/coronavirus-forebyggende indsats. 

Hvornår åbner bibliotekerne igen?

Genåbningen er foreløbigt udskudt til tirsdag den 6. april, men vi følger situationen og myndighedernes anvisninger.

Er det muligt at komme i kontakt med jer?

Ja, du kan kontakte os via vores kontaktformular eller på mail til biblioteket@frederiksberg.dk. Du kan også ringe til os på 3821 1800 mandag til fredag kl. 10-16.

Reservering, afhentning af bøger og aflevering

Kan jeg reservere bøger?

Nej, det er ikke muligt at reservere bøger, mens vi holder lukket - bestil i stedet en bogpose, som du selv kan hente på hovedbiblioteket. Du kan også gemme dine titler på din huskeliste, så du er klar til at reservere, når vi igen åbner. 

Jeg nåede ikke at hente min reservering, inden biblioteket lukkede - hvornår kan jeg hente den?

Hvis du har en eller flere reserveringer, som blev klar til dig, før biblioteket lukkede 9. december, men du ikke nåede at hente, kan du hente dem, når vi genåbner - vi lader dem stå 5 dage ekstra fra vi åbner. Hvis du ikke længere er interesseret i dine reserveringer, kan du slette dem på www.fkb.dk.

Kan jeg aflevere mine lån?

Ja, vi har åbnet for aflevering i vores udendørs automat ud på Solbjergvej 25 på siden af Hovedbiblioteket. Automaten er åben for afleveringer mandag til fredag kl. 8.00-17.30.

Kan jeg forny materiale i lukkeperioden?

Ja, du kan forny din lån på enten www.fkb.dk, i bibliotekets app, Biblioteket eller ved at sende en sms med teksten "FKB FORNY ALLE" til 1919. Vi har midlertidigt givet mulighed for at 14-dages bøger også kan fornyes.
Hvis du ikke kan forny, kan du maile til biblioteket-sag@frederiksberg.dk.

Gebyrer og saldoopgørelser

Lånetiden er overskredet - får jeg så en bøde? 

Nej, vi opkræver ikke gebyrer for lån, som havde afleveringsfrist under bibliotekernes nedlukning. Når bibliotekerne igen åbner, vil der være en gebyrfri periode på 3 uger. Herefter vil  gebyrer for overskridelse af lånetiden blive udmålt efter materialernes oprindelige afleveringsfrist. Hvis du har et gebyr fra før vi lukkede den 9.12.20, kan du betale det online på www.fkb.dk.

Jeg har modtaget en saldoopgørelse i min e-Boks. Skal jeg virkelig erstatte et materiale, når jeg ikke kan aflevere det?

Nej. Du skal blot aflevere dine lån, når vi genåbner eller i den udendørs automat på Solberg Plads. Når du afleverer, bliver erstatningen automatisk annulleret.

Kan jeg betale mine gebyrer?

Ja, du kan betale dit mellemværende på www.fkb.dk  med betalingskort og MobilePay eller ved personlig henvendelse på Hovedbiblioteket, når vi genåbner. Du kan også betale i app'en, Biblioteket, med Mobile Pay.
Spørgsmål vedrørende lånefrister, gebyrer, erstatninger m.m kan sendes til biblioteket-sag@frederiksberg.dk.
 

Hvad med Biblioteket kommer, får jeg stadig leveret bøger?

Ja. Efter en pause har vi igen åbnet op for levering af bøger i Biblioteket kommer-ordningen.

Bibliotekets digitale services

Kan jeg benytte bibliotekernes digitale tilbud som fx eReolen, Litteratursiden og Filmstriben?

Ja, alle bibliotekets digitale tilbud er tilgængelige. Du skal bare være meldt ind som låner på Biblioteket Frederiksberg og bo på Frederiksberg. Du kan læse mere om hver enkelt digitalt tilbud her: https://fkb.dk/e-materialer

Kan jeg blive meldt ind på biblioteket i lukkeperioden?

Ja, det kan du:

Bibliotekets borgerservice

Er det stadig muligt at få udstedt nyt nøglekort, pas og lignende?

Nej, bibliotekets fysiske borgerservicefunktioner holder også lukket. Kommunen har mulighed for telefonisk henvendelse på rådhuset 3821 2121. Ved akutte behov for udstedelse af pas eller Nem-ID kan borgerne kontakte Københavns Borgerservice 3366 3366. Man SKAL ringe, inden man møder op. www.kk.dk/borgerservice-coronainfo

Aktiviteter på biblioteket

Afholdes planlagte aktiviteter?

Nej. Alle vores fysiske aktiviteter, både faste tilbud (som IT-café, Advokatvagten og Sprogtræning) og enkeltstående arrangementer er pt. aflyst. Følg med her: https://fkb.dk/arrangementer

Hvis du har andre spørgsmål, er du velkommen til at sende en mail til biblioteket@frederiksberg.dk