Leg med sproget

Vi bruger sprog til at udtrykke os, forstå verden og indgå i sociale sammenhænge. Forskning viser også, at barnets sproglige udvikling allerede i de første leveår har stor betydning for, hvordan det klarer sig i skole og uddannelse senere i livet. Der er altså mange grunde til at hjælpe barnet godt på vej i tilegnelsen af sprog!

Jo mere du sætter ord på verden og taler med dit barn – også babysprog og pludren – jo bedre. Det er vigtigt, at du ikke retter dit barns sprog direkte, men bare gentager ordet korrekt, så dit barn kan efterligne dig. Leg jer gerne frem. I kan f.eks. vælge et nyt ”dagens ord” hver morgen, som kan inspirere til samtaler og lege. Og I kan gå på opdagelse i sproget, når I spiser sammen: Hvordan smager maden? Føles den varm eller kold? 

Barnets sprog udvikler sig, når barnet lærer nye ord og øver sig på at fortælle. Derfor er bøger oplagte til sprogstimulering. Når dit barn er omgivet af bøger, ser dig læse og får læst højt, bliver barnet fortrolig med bøgernes verden og med tiden sniger de mange ord sig over i barnets sprog.

Børn er heldigvis naturligt nysgerrige på sprog og bliver automatisk udsat for en masse, som hjælper udviklingen frem. Men der er altså også forskellige ting, du som forælder kan gøre for at bidrage til den udvikling. Her på siden kan du finde mere inspiration til, hvordan I kan lege dit barns sprog frem.

God lege- og lærelyst!

Sprogkufferter - Følelser og kroppen 

Her har vi samlet nogle sprogkufferter, som handler om følelser og kroppen. Ved at bruge fortællingerne og redskaberne i kufferten kan børnene lære at genkende følelser og sætte ord på dem

Sprogkufferter - Kendte ansigter

Her foreslår vi kufferter med fortællinger om elskede figurer Kaj og Andrea, Emil fra Lønnerberg og Pippi Langstrømpe. 

Sprogkufferter - Rim, remser og rytmer

Her finder I kufferter, som kredser om rim, remser og rytmer. Kufferterne er især gode til at vise børn, at sprog kan være sjovt at lege med

 

 

Bibliotekernes Sprogspor

Sprogsporet er bibliotekernes fælles indsats med at styrke børns sprog, læsefærdigheder og læselyst i samarbejde med forældre og dagtilbud