Digitale kompetencer (4.-9. klasse)

På Biblioteket Frederiksberg har vi god erfaring med at afholde lærerige workshops, hvor børn og unge får gode og lærerige oplevelser med digitale teknologier.

I foråret 2023 tilbyder vi tre forskellige workshops, hvor eleverne får oplevelser og basale kompetencer inden for blandt andet programmering, digitalt design og 3D-print. 

Hvis du har spørgsmål til de tre workshops eller hvis de udbudte tidpunkter ikke passer i skemaet, så kontakt Erik Moth-Müller (ermy01@frederiksberg.dk). Vi tager også gerne en dialog om muligheden for andre workshops og mindre forløb, der kan hjælpe skolerne med at indfri de bundne læringsmål.

3D-print - fra tanke til virkelighed

Eleverne bruger det gratis online-værktøj Tinkercad til at skabe 3D-modeller af fabeldyr, drømmebiler, historiske bygninger eller hvad der ellers er brugbart i undervisningen. Bagefter lærer de at 3D-printe modellen på en af bibliotekets seks 3D-printere. Eleverne får de 3D-printede modeller, når de et par dage senere er færdige.

Varighed 2 timer.

Workshoppen kan for eksempel indgå i fagene:

  • Håndværk og Design (4., 5., 6. eller 7. klasse)
  • Håndværk og Design valgfag (7. & 8. klasse eller 8. & 9. klasse) 

Skab grafik med kode

Eleverne lærer at skrive simpel computerkode, der automatisk genererer grafik og tekst. Vi bruger platformen “P5.js”, hvor eleverne med det samme kan opleve hvordan grafikken ændrer sig, når de tilføjer eller ændrer i koderne. Når grafikken er færdig kan den blive til en flot baggrund til telefonen eller printes som postkort eller plakat.

Varighed 2 timer.

Workshoppen kan for eksempel indgå i fagene:

  • Håndværk og Design valgfag (7. & 8. klasse eller 8. & 9. klasse)
  • Matematik  

Skab spil og små fortællinger med Scratch

Scratch er designet til på en lettilgængelig måde at lære børn og unge de grundlæggende principper i programmering. I Scratch arbejder du med visuel "blok-programmering", hvor du hurtigt skaber et spil uden at bruge for meget tid på besværlig syntaks og komplicerede koder. Undervejs tilføjer du grafik, som du selv skaber eller henter fra internettet.  

Scratch bruges ofte til at skabe små computerspil, men det kan også anvendes til at lave små interaktive animerede tegnefilm med grafik, lyd og tekst.

Varighed 2 timer.

Workshoppen kan for eksempel indgå i fagene:

  • Dansk
  • Historie