Tænk hvis alt var fremmed (0.-3. kl.)

Forestil jer at vågne op i et fremmed hjem med en mor og en far I ikke kan kende. Ja, det lyder meget mærkeligt, akkurat som i historien om en "Meget mærkelig morgen", skrevet af Kim Fupz Aakeson. I fortællingen møder I pigen, der drømmer sig hen til en helt almindelig familie, i et helt almindeligt hjem, hvor alt er fremmed for hende. Læs historien og oplev, hvordan det kan føles når alt er helt ukendt.

Sådan kommer I i gang:

  • Læs eller lyt til historien "Meget mærkelig morgen" af Kim Fupz Aakeson. I finder bogen her
  • Nu er I klar til at lege jer ind i historien sammen med os! Herunder finder I nogle aktiviteter, der sætter gang i fantasien og skub i fortællingerne
  • Aktiviteterne kan laves alene eller sammen med en klassekammerat. I kan selv vælge om I vil lave en eller flere aktiviteter. Men husk at lave den sidste aktivitet og dele jeres fortælling med os!

Aktivitet: Undrer det også dig?

Efter at I har læst historien om pigen og hendes drøm, kan eleven sammen med en klassekammerat eller hele klassen undre sig, og tale om følgende:

  • Hvad ville der ske, hvis jeg vågnede op i en fremmed familie, i et fremmed land, hvor jeg ikke kan sproget? Hvordan ville det føles? Hvad ville jeg gøre?
  • Tal om både stort og småt, som I hver især undrer jer over i jeres hverdag?
  • Find alle de ord i historien som undrer jer og tal om hvad de mon betyder. Hvad betyder eksempelvis takkelage, midtskibs og lurendrejer?

Aktivitet: Forestil jer at skolen er et fremmed sted

Eleverne skal forestille sig, at skolen er et helt ukendt sted, som de slet ikke kan genkende. De kan undre sig over alt og må spørge om alt, lige fra ”Hvad er en skole?” til ”Hvad er en lærer?”. Nu skal eleverne opleve på egen krop, hvordan det føles at være et helt fremmed sted.

  • Find et godt sted på din skole, hvor du kan sætte dig og betragte alt omkring dig. Nu skal du lægge mærke til alt det du oplever omkring dig. Tænk over, hvordan det føles at være et fremmed sted? Find tre ord der bedst beskriver dine følelser. Måske føles det spændende, en smule trist, men også lidt underligt.
  • Find tre ting på din skole eller i skolegården som f.eks. et træ, noget legetøj eller en bog. Forestil dig, at du ikke aner, hvad det er du har fundet. Nu skal du give tingene en ny betydning og funktion. Måske er en bog noget man kan have på hovedet?
  • Når i er færdige med øvelsen kan i samles i klassen, dele jeres oplevelser og tale om alle de ting i har givet en ny betydning.

Aktivitet: Lav din egen Sørøverhistorie

Eleverne skal forestille sig, at de vågner op på et sørøverskib. De aner ikke, hvor de er, og de kan ikke genkende deres nye sørøverforældre. De har ingen ide om, hvad ord som ”agterud”, ”skråen” og ”topsejl” betyder. Nu skal de være en rigtig sørøver og lære sørøverlivet at kende:

  • Lav en tegning af alle de karakterer, der er med i din sørøverhistorie
  • Tegn et skattekort over alle de steder sørøverskibet sejler hen
  • Forestil dig, at du skal sende en flaskepost, der indeholder et brev til dine forældre, din lærer eller en god ven. Hvad vil du skrive til dem om alt det nye og fremmede du oplever? Du kan starte din fortælling med ”Kære ….”.  Afslut brevet ved at skrive dit nye sørøvernavn

Når jeres fortællinger er færdige, kan I optage dem (brug tegningerne og brevet fra flaskeposten til at fortælle ud fra) og dele dem med biblioteket. Se her hvordan

Deadline for at indsende  jeres fortællinger er tirsdag den 1. september 2020.

Fortællingerne samles i et stort lydværk, der afspilles i lydbrøndene på Solbjerg Plads, som et vidnesbyrd om den periode vi gennemlever lige nu. Hvis din klasse deltager med fortællinger, så send en mail til børnekulturformidler, Ekin Samer, så vi kan invitere jer til premieren på Frederiksberg-børn fortæller, når vi igen må forsamles.

Tak fordi I legede med! Vi glæder os til at lytte til jeres fortællinger!