Hvad gemmer sig bag døren? (3-5 år)

Film ses også med ørene. Lyden på film har stor betydning for, hvordan vi oplever og tolker det der udspiller sig på skærmen. Det uanset om det er i biografen, på Youtube eller på Ramasjang. Med denne aktivitet kan du sammen med dit barn gå på digital opdagelse i lydens effektive univers. Aktiviteten tager udgangspunkt i Janus Kodal's fantastiske børnebog 'Der var en gang', der er smukt illustreret af Otto Dickmeiss.

Opdag lydens forunderlige effekt

Vi mennesker er sansene væsner, der oplever verden gennem stemninger. Særligt inden for kunstens verden spiller stemninger en stor rolle. Her kan et særligt stykke musik, en film, et billede eller en tekst sætte de helt store følelser i gang hos os. I vores hverdag med digitale medier møder vi et utal af filmiske udtryk. Her har lydsiden en stor betydning for, hvordan vi oplever filmens stemning som urovækkende, beroligende, hektisk, komisk, eller andet. Med denne aktivitet giver du dit barn et indblik i, hvilken rolle lydsiden spiller i oplevelsen af et audio/visuelt udtryk – både ift. modtager og afsender.

Sådan laves aktiviteten

1. Læs højt

Læs Der var en gang. Tal undervejs om, hvad I tror der gemmer sig bag den næste dør. I kan også tale om, hvad I tror kartoflen føler når den bevæger sig gennem de forskellige rum. Hvorfor synes den mon, at nogle rum er uhyggelige, mens andre måske er skøre. Tag udgangspunkt i bogens stemningsfulde tegninger, når I taler om, hvad kartoflen føler. Bogen kan læses her

2. Lav jeres egen digitale fortælling

I bogen Der var en gang er det i høj grad de flotte illustrationer, der er med til at give fortællingen de helt særlige stemninger. Nu skal I lege med, hvordan lyd spiller en afgørende rolle for en films stemning og fortælling. 

Til aktiviteten skal I bruge:

  • En tablet eller en smartphone.
  • En videoredigerings-app. Som program til at optage og redigere jeres film anbefaler jeg app'en Film-X Animation, der er gratis og udviklet af Det Danske Filminstitut. Man kan selvfølgelig bruge andre filmredigerings-app's afhængigt af, hvad man selv er bekendt og fortrolig med. Det er dog vigtigt, at programmet har et godt lille lydbibliotek, da det netop er filmens lydside, der har hovedfokus i denne aktivitet. App'en Film-X Animation er et let tilgængeligt optage- og redigeringsprogram som samtidig har et godt varieret lydbibliotek indbygget. Længere nede på siden gives en kort præsentation af vigtige funktioner i app'en ift. denne aktivitet.

Med udgangspunkt i Der var en gang optager I en lille filmsekvens (5-10 sekunder), hvor en kartoffel bevæger sig hen mod en dør, der åbner sig på klem (andet kan også bruges, f.eks. et stykke legetøj, en blyant eller en person). Det kan i sig selv være en hyggelig aktivtet at bruge lidt tid på at dekorere sin egen kartoffel. Se eksemplet herunder.

 

Når filmen er optaget er det tid til at lege med lydsiden. Gå ind i lydmenuen i det program I bruger og vælg et stykke musik eller en lydeffekt I vil lægge på jeres film. Bruger I Film-X Animation kan I længere nede på siden, finde en kort beskrivelse af, hvordan man bruger lydmenuen i app'en. Se - og ikke midnst hør - jeres film og tal med dit barn om: 

  • hvilken slags stemning det valgte stykke musik eller lydeffekt skaber i filmen
  • hvordan denne stemning mærkes. Gør det f.eks. en bange eller glad.
  • hvad gemmer sig mon bag døren, og hvordan er musikken eller lydeffekten med til at give netop denne fortælling om hvad der gemmer sig bag døren.

Se hvordan stemnigen skifter i de tre filmeksempler nederst på siden. Der er lagt henholdsvis uhyggeligt, heroisk og fjollet musik hen over det samme stykke film. 

Kort om Film-X Animation

Med Film-X Animation er det egentlig stop motion film man laver. Det vil sige, at de små "film" I laver består af en række billeder som I tager, og som efterfølgende afspilles hutigt efter hinanden. På den måde ser det ud som om figuren i billedet bevæger sig af sig selv. Se eksempelerne nederst på siden - her består filmen af 34 billeder og varer samlet 6 sekunder. I app'en findes der en god vejledning til, hvordan man nemt arbejder med stop motion. Og HUSK; det er ikke filmens kvalitet, der er det vigtigste i denne øvelse. Det er jeres snak om, hvordan de forskellige stykker musik er med til at give filmen forskellige stemningsmæssige udtryk og måske ændre på fortællingen om, hvad der gemmer sig bag døren.

Når I har taget det antal billeder I øsnker, har I mulighed for at skrue op og ned for tempoet i afspilningen. Se markeringen i billedet herunder. Jo langsomere afspilningstempo man vælger, jo fære billeder behøver man for at nå op på 5-10 sekunders film. Det betyder dog også at filmen bliver mere hakket at se på. 

 

Når I skal arbejde med lydsiden, trykker I på nodeikonet. Så popper lydmenuen op på skærmen. Se markering i billede herunder. Ved at markere et af lydnumrene og trykke på afspilknappen kan I høre musikstykket. Når I har fundet det musik I gerne vil lægge på jeres film, trykker I på fluebenet. Musikstykket lægger sig automatisk på jeres film. Når I har talt om, hvad det valgte stykke musik gjorde ved filmen, går I blot ind i lydmenuen og vælger et nyt stykke musik. 

      Tre eksempler på hvordan forskellig musik kan ændre filmens stemning og fortælling