Lords of Chaos - Ny spillefilm portrætterer den norske black metal scenes tidlige år

30.01.19

Den grimme undergrund

De tidlige 90ere var en periode hvor optimismen herskede over det meste af den vestlige verden. Den kolde krig var ovre, økonomierne var i fremgang, og som den amerikanske politolog, Francis Fukyama proklamerede det i sin bog, The End of history and The Last Man, så så det ud til at hele verden bevægede sig i retningen af en global tilslutning mod liberale frihedsværdier, demokrati og kapitalisme.

På trods af 90ernes optimisme og den nærmest Hegelianske historieforståelse af en verden, der langsomt men sikkert bevægede sig i den retning vi gerne ville have det, så var 90erne også et årti hvor alt grimheden og ækelheden væltede frem fra undergrunden og diverse subkulturer, som en slags påmindelse om at alt måske ikke var så peachy, som vi gik og troede.

I USA fik punken sit kommercielle gennembrud, dog under navnet grunge. Der var skruet ned for tempoet, men den aggressivitet og håbløshed, der kendetegnede 80ernes ”No Future” generation var intakt, og fik gennem musikmediet MTV mulighed for at inficere en hel generation af teenagehjerner.

På de nordiske breddegrader, i en velfungerende velfærdsstat, der oven i købet var blevet rig på oliemilliarder, opstod der i begyndelsen af 90erne en ny form for metal, der var kendetegnet ved en rå og primitiv lyd, et morbidt visuelt udtryk og et ideologisk fundament baseret på en blanding af satanisme, hedenskab og modernitetskritik.

Et oprør mod den vestlige civilisation

Navnet var Black Metal, en genre der for alvor opnåede den bredde offentligheds opmærksomhed i forbindelse med en række kirkeafbrændinger, der fandt sted i 1992. Brandene var påstiftet af en af black metalens berygtede pionerer, Varg Vikernes, der senere måtte afsone en lang fængselsstraf, ikke blot for brandstiftelse, men også for mordet på hans rival Euronymous fra Black Metal gruppen Mayhem. Et mord der blev begået med en kniv, og efter sigende skulle ha været ganske brutalt udført.

Black metalen var en form for modreaktion imod hele den vestlige civilisation. Kristendommen blev anset som en invasiv religion, der havde koloniseret norden og omvendt fortidens stolte vikinger fra deres hedenske tro. Kristendommens værdigrundlag blev i forlængelse af filosoffen Friedrich Nietzsche forstået som en form for slavemoral, der lagde vægt på medlidenhed og barmhjertighed, fremfor stolthed og styrke.

Når der skulle tages billeder til diverse black metal albums poserede bandmedlemmerne ofte ude i de mørke norske fyrreskove. Naturen var besjælet, og hjem for det sorte og mystiske, hvorimod storbyen var et symbol på den vestlige verdens overfladiskhed og dekadence.   

Ny spillefilm har premiere 8. februar

Den 7. februar er der premiere på verdens første spillefilm omkring den norske black metal scenes tidlige år. Filmen har fået navnet Lords of Chaos og er skrevet og instrueret af svenske Jonas Åkerlund, der ellers er mest kendt for at have instrueret musikvideoer for Madonna, Metallica og Blink-182. Eftersom der er tale om en spillefilm er den naturligvis et stykke fiktion, som dog er baseret på virkelige hændelser og virkelige mennesker.

 

Tags
Materialer