Tre anbefalinger fra årets spilmesse i Essen

29.10.18
Man kunne tro, at det enorme udbud af computerspil, Virtual reality og underholdende apps til telefonen ville forvise brætspillene til historiens glemsel - men nej. Brætspil gennemgår i øjeblikket en form for renæssance. Og i den tyske by Essen er brætspillenes svar på Roskilde festival netop blevet afholdt for 35 gang med næsten 190.000 gæster.

Alverdens brætspilsnørder flokkes en gang om året til den lille tyske by Essen for at blive præsenteret for de nyeste brætspil, møde andre mennesker med interesser som dem selv, og ikke mindst for at få de allernyeste udgivelser med hjem, før de rammer butikkerne.

Jeg var der desværre ikke selv, men har igennem nettet fulgt lidt med, og her er tre af de spil fra årets spilmesse, som jeg ser særligt meget frem til at prøve.

Itchy Monkey

Vi starter med en dansk brætspilsudgivelse, hvilket faktisk ikke er en sjældenhed i sig selv, da der jævnligt udkommer flere glimrende danske titler, eks. Flamme Rouge, Rise of the Necromancers og Magic Maze.

Spillet Itchy Monkey er udviklet af brætspilsdesigner Allan Kirkeby og har et løjerligt tema, hvor hver enkelt spiller er en koloni af lopper, der skal inficere så mange aber som muligt. Spillet kan spilles fra alderen otte år og op, er sprogneutralt og virker simpelt at gå til. Der er ingen terninger i spillet eller andre tilfældigheder, så selvom det er let at lære, er der rig mulighed for at lure spilmekanikken og forbedre sin taktik. Ganske som i skak. Alt i alt ser det ud til at være et sjovt og udfordrende familiespil.

Everdell

Før jeg overhovedet havde sat mig ind i, hvilket type spil jeg havde med at gøre, fangede Everdell min opmærksomhed af den simple grund, at spillet ser vanvittigt flot ud.

En høj produktionskvalitet kombineret med et spændende æstetisk univers er dog ikke nødvendigvis en garanti for et velfungerende brætspil, og jeg har da før brændt nallerne på spil, der var imponerende at se på, men var kedelige og uoriginale i deres spilmekanik.

Everdell lader dog til at have andet at byde på end en høj produktionskvalitet. Spillets univers fremstår som en blanding af Vinden i piletræerne og Fantasygenren. Rent spilmekanisk er vi ude i noget klassisk worker placement, men med mange interessante kort, der giver spillet noget dynamik.

Treasure Island

Treasure Island er naturligvis baseret på Rober Louis Stevensons klassiker, Skatteøen, hvor en spiller påtager sig rollen som sørøveren Long John Silver og resten af spillerne er andre –mindre kendte– sørøvere, der skal forsøge at finde Long Johns Silvers skat. Spilleren, der spiller Long John Silver, har så til opgave at distrahere og forvirre de andre spillere væk fra skatten, så de ikke når at finde den, før spillet er ovre. Jeg elsker som udgangspunkt denne form for hide and seek-mekanik, hvor den ene spiller skal holde noget skjult for de andre, hvilket man eks. også ser i Fury of Dracula eller Star Wars Rebellion.

Og ja, så er Skatteøen naturligvis en vild fed tematik til et brætspil. 

Tags