Bibliotekets borgerservice-to-go indstilles til årets integrationspris

03.09.18
Biblioteket Frederiksberg er nomineret til Frederiksberg Kommunes integrationspris 2018 med bibliotekets borgerservice-to-go. Her tager biblioteket ud i boligsociale områder og hjælper borgerne med fx skat, NemId og deres digitale kommunikation med det offentlige.

Bibliotekets borgerservice-to-go tager ud i Søndermarken, Danmarksgården, Skolen ved Lindevangsparken og KU.BE og hjælper beboerne i nærområdet med deres digitale kommunikation med det offentlige. Målet er, at flere borgere føler sig trygge ved at færdes på offentlige hjemmesider og betjene sig selv på nettet.

”Vi sidder sammen med borgeren fra start til mål. Når folk kommer til os og har brug for hjælp, kan det sagtens være, at de har brug for at skulle tale med mange aktører for at få deres sag løst. Vi er med i hvert enkelt step af processen, så man ikke står alene. Samtidig kan vi se, at borgerne får en langt større sikkerhed i brugen af de digitale selvbetjeningsløsninger, når de får personlig hjælp og vejledning” siger Heidi Jonesco, projektleder på bibliotekets borgerservice-to-go.

Ud over én til én vejledningen lægger bibliotekets borgerservice-to-go vægt på den gode relation og arrangerer kulturmøder, deltager i klubaftener og fællesspisning og går dør til dør i områderne for at præsentere bibliotekets tilbud for borgerne.

Indsatsen i bibliotekets borgerserive-to-go er led i Biblioteket Frederiksbergs samlede integrationsindsats, der spænder over en lang række projekter og faste tilbud.

» Vi er glade og stolte over, at indsatsen i bibliotekets borgerservice-to-go er nomineret. Det er et stort stykke arbejde, der nu får flot anerkendelse. Når det gælder bibliotekets indsats set under ét, handler det overordnet om, at være en drivkraft for medborgerskab. Fordi biblioteket netop er til for alle og for den enkelte på samme tid, har vi en helt unik mulighed for at skabe integrationstiltag, som rammer plet. Både når vi gør det på egen hånd, og når vi samarbejder med frivillige organisationer og lokale ildsjæle, siger Heidi Jonesco, projektleder, bibliotekets borgerservice-to-go.