Nyt lydværk i lydbrøndene: Stemmer i mønstre

08.06.21
Oplev et lydværk bestående af hverdagens lyde i en fælles komposition.

Fakta

Lydkunstværket er skabt af elever i 4. klasserne på Skolen på La Cour Vej i samarbejde med deres musiklærer Kristian Ladegaard og lydkunstner Ingeborg Okkels.

Oplevelsen

Lydkunstværket falder ind under musikgenren ”lydkunst”, da det ikke lyder som traditionel musik med instrumenter. Derimod vil du opleve, at det består af alle mulige lyde optaget fra hverdagen, som er komponeret sammen til en kunstnerisk lyd- og rumoplevelse. Lydene bærer tydeligt præg af, at det er børn der har stået bag lydoptagelserne, og lydkunstværket får da også mennesker i alle aldre til at spidse ører – det er ikke hver dag man hører et lydkunstværk med hverdagslyde og børnestemmer!

For eksempel kan du høre lyden af en klipsemaskine, der bevæger sig henover pladsen og dermed skaber en lydlig bevægelse. Du vil også kunne høre lyden af en banken på et nedløbsrør, sten der kastes ned igennem et brønddæksel og børnestemmer, som tilsammen bliver til en slags beat for lydværket. Dette og meget mere er blevet komponeret sammen til et langt lydkunstværk og efterfølgende komponeret ud i Solbjerg Plads’ 32 lydhøjtalere (lydbrøndene), så lydene bevæger sig over pladsen på forskellige måder: Nogle gange fra venstre til højre, som om nogle taler sammen; nogle gange som en karrusel-bevægelser, hvor lyden vandrer rundt i en cirkel om pladsens centrum; andre gange som en lydeksplosion, der starter midt på pladsen og bevæger sig udad; andre gange igen vil du kunne opleve lyden som lydpletter, der popper op rundt omkring på den store plads.

Skabelsen af lydkunstværket

Det er ikke altid let, at forholde sig til den lyd, der omgiver os i hverdagen – og det bliver ikke mindre komplekst af, at skulle forholde sig til lyd som bevægelse på fx Solbjerg Plads og i de 32 lydbrønde. For at eleverne kunne skabe et lydværk til netop lydbrøndenes 32 højtalere, har de sammen med deres musiklærer og lydkunstner Ingeborg Okkels været gennem et kurateret grundforløb med blandt andet 3D-lydformningsøvelser, lytteøvelser og fortælleøvelser. Dette gav eleverne grundlaget for Ingeborg Okkels udviklingsforløb, hvor eleverne gennem en række opgaver selv skulle skabe et lydværk.

Første del af processen bestod i, at eleverne selv fik mikrofoner og begyndte at optage lyde til lydværket – lyde fra deres hverdag og omgivelser, som både kunne fortælle historier og blive til musik.

Herefter komponerede eleverne med deres optagede lyde, hvor de arbejdede med to former for komposition i et lydredigeringsprogram: Beat og flow.

Eleverne lavede først et beat ud af deres lydoptagelser ved, som blev skabt ved at vælge en lydbid, der lyder rytmisk, og derefter gentage lyden i lydredigeringsprogrammet, så det blev til et beat; en rytmisk sekvens med en fast puls. Ved at eksperimentere med at lave flere beats og lægge dem efter og oven på hinanden, skabte de et lille stykke rytmisk musik.

Nu skulle eleverne skabe et flow. Et flow er en lydsekvens, der ikke har en fast puls, men som flyder som et lydtæppe eller en stemning uden en rytme. Eleverne udvalgte nogle længere lydoptagelser for at sætte dem sammen på en måde, som fortalte en lille historie eller skabte en stemning.

Med begge kompositioner (beat og flow) var byggeklodserne klar til både at skabe musik (beat) og fortælle historier og skabe stemning (flow) i lydværket til lydbrøndene på Solbjerg Plads. Udover at sammensætte de to elementer, bestod sidste del af arbejdet med lydværket i at skabe en komposition af rummet – hvordan skulle lydene bevæge sig rundt i pladsens 32 højtalere. Se herunder, hvordan lydens bevægelser er komponeret specifikt til lydbrøndene og hør selv hele oplevelsen på Solbjerg Plads.

Lydværkerne afspilles kl. ’00, ’15, ’30 & ’45 inden for de anførte timer:

Mandag - fredag: Kl. 17.

Lørdag: Kl. 10. 

 

Læs mere om lydbrøndene her.

 

Projektet er støttet af Statens Kunstfond.