Digital dannelse og skolestart

Når man begynder i skole skal man lære en masse nye ting. Ligeså vigtigt det er at lære at læse og regne, er det også at lære hvordan man navigerer i det digitale.

Børn vokser op i en verden hvor det digitale er blevet en integreret del af det meste i dagligdagen, hvorfor evner til at forstå og handle kritisk, socialt, etisk, skabende og kompetent i forhold til det digtiale, er blevet enormt vigtige. Det er alt sammen evner, der er med til at fremme børnenes digitale dannelse.

Til alle nye skolebørn har vi lavet et sjovt legeark, hvor de kan lege med emojis. Til dem der ikke kender emojis, så er det smiley-piktogrammer som bliver brugt som en form for skriftsprog i den digitale verden. At børn møder og bruger emojis er fremmende for både deres formidlingsevner, afkodning af følelser og introducerer dem for en del af den digitiale verden. Du finder både legeark og emojis til print og udklip herunder. 

Børns dannelse fremmes bedst når der er et stærkt samarbejde mellem skole og forældre - både på kort og langt sigt, når f.eks. børnene, og dermed deres klassefællesskab, kommer på de sociale medier. Med skolestartsindsatsen ønsker vi at give nogle anbefalinger til hvordan det samarbejde kan håndteres. 

  • Medierådet for Børn og Unge har flere gode tilbud rettet mod forældre og lærere. Vi anbefaler især materialet "Digital genial", som er materiale til forældremøderne, samt pamfletten "Der er så meget forældre ikke forstår".
  • Biblioteket Frederiksberg står bag facebook communitiet, "Vores digitale børn", hvor vi fokuserer på at skabe dialog omkring vores oplevelser og holdninger til børns omgang med det digitale. Her er masser af inspiration at hente fra andre forældre og fagpersoner. 
  • SSP på Frederiksberg har et tilbud hvor en pædagogisk konsulent kommer ud og fortæller både børn og forældre om digital dannelse. Er du interesseret i at høre nærmere om dette, kan du kontakte Rasmus Poulsen her

Mange voksne har svært ved at vide hvordan de skal gribe det digitale an overfor deres børn på en sund og fornuftig måde. Her er flere også optagede af, at børn slet ikke "behøver" skærme, eller at børn får "for meget" skærm. 

Ligesom med læsning, hvor børns læselyst -og kompetence fremmes i mødet med bogstaver og bøger allerede fra de er helt små, er det også vigtigt at børn møder, oplever og forholder sig til digitale teknologier, sprog og oplevelser tidligt. Det klæder dem simpelthen bedre på til et langt liv, hvor det digitale VIL være en del af deres liv.