Anbefaling af 'Trylleglasset'
Af Bettina
Bettina anbefaler: 'Trylleglasset'
Torborg Nedreaas har for mere end 75 år siden skrevet en stærk skildring af børneliv med stor psykologisk indsigt og empati.
I Norge er 'Trylleglasset' en klassiker og ganske forståeligt. Den virker stadigvæk frisk og sprød med et levende sprog og evigt aktuelle problemstillinger.
Alene i den silende regn
Herdis går alene rundt i regnen, der farver alle husene sorte. Vandet fosser ned gennem tagrenden og skummende ud i rendestenen. Fortovet er forvandlet til en mudderpøl af den silende, trommende regn. Herdis i sin olieskindsjakke banker på først den ene venindes dør, så på den anden venindes dør, men ingen vil med ud at lege i regnen.
Åbningsscenen i Trylleglasset indfanger meget præcist Herdis liv. Hun er udenfor i børneflokken og helt bogstaveligt ude i regnen. Venindernes mødre har lidt ondt af hende og giver hende et stykke kage eller tilbyder et æble, men de byder hende ikke ind. Herdis er ikke forhutlet eller forsømt, hun har en ny olieskindsjakke på. Men hvorfor er hun ikke hjemme hos sine forældre, hvorfor går hun alene rundt? Man får lidt ondt af Herdis og synes samtidig, hun er lidt påtrængende.
Set gennem børnenes øjne
'Trylleglasset' er en roman om en flok børn i Bergen i starten af 1900-tallet, fortællevinklen skifter mellem børnene og det er med til at uddybe beskrivelsen af relationerne børnene imellem og vise dem fra flere perspektiver. Børnenes indbyrdes hierarkier og dynamikker er skarpt beskrevet, og udstiller hvor rå børn indimellem er overfor hinanden.
Det er det, der griber mig som læser. Hele det psykologiske aspekt af børneliv og i særdeleshed børnenes indbyrdes forhold. Der er nogle børn, de andre ikke gider lege med. Der er nogle der bestemmer, men ingen ved rigtig, hvorfor det lige er dem. Der er nogle dynamikker, der er genkendelige og tematikker der virker evigt aktuelle. Det, synes jeg, er vældig interessant. Og så er romanen også meget velskrevet og med fine miljøbeskrivelser.
Herdis er den mest centrale person i romanen. Hun kommer fra et godt hjem. Økonomisk relativt velstillet i forhold til de børn hun leger med, forældrene har råd til at sende Herdis i børnehave med de rigere børn. Men forældrenes forhold er anspændt og præget af skænderier. Herdis higer efter moderens opmærksomhed og kærlighed, moderen synes, det bliver kvælende og skælder ud.
Vi møder også Christi, som er alene med sin mor. Evelyn som bestemmer, hvem der er inde i varmen, og Gusta som stikker af fra et dødsleje for at komme ud at lege. Alle er de med til at portrættere livet i gaderne, fattigdommen og livsvilkårene i Bergen for mere end 100 år siden. Alt er både troværdigt og solidarisk beskrevet fra børnenes vinkel.
Tryllebundet
Torborg Nedreaas har for mere end 75 år siden skrevet en stærk skildring af børneliv med stor psykologisk indsigt og empati. I Norge er 'Trylleglasset' en klassiker og ganske forståeligt. Den virker stadigvæk frisk og sprød med et levende sprog og evigt aktuelle problemstillinger. Hver gang jeg læser en klassiker glædes og overraskes jeg over, at litteraturen holder og over at nogle følelser og udfordringer ved at være menneske er evigtgyldige.
'Trylleglasset' er første del af en trilogi om Herdis. Romanen var et gennembrud for norske Torborg Nedreaas og udkom for første gang i 1950.