Podcast med inspiration til højtlæsning med børn

Er du nysgerrig på, hvad højtlæsning for børn egentlig kan være for en størrelse?

Måske har du spurgt dig selv: Hvad skal man læse? Hvor skal man læse? Og hvordan skal man overhovedet læse højt?

Så lyt med, for det er nogle af de spørgsmål, vi stiller vores i podcast Højt at læse.

Vores vært, Lærke, arbejder som børnekulturformidler på Biblioteket Frederiksberg, og i hvert afsnit får hun besøg af en gæst, som ved en ting eller to om højtlæsning.

Udover det hele drysser vi lidt af den magi, forunderlighed og humor, som udgør børnebøgers karakter.

Seneste afsnit: Skolestart

Forfatteren Karen Vad Bruun har skrevet ikke bare ét, men tre pragteksemplarer på bøger om livsovergangen fra børnehave til skole.

Disse tre bøger om navnesøsteren Karen er omdrejningspunktet for det seneste afsnit af Højt at læse.  

Her kan du høre Karen Vad Bruun i samtale med Højt at læses vært, børnekulturformidler Lærke Skjærlund. 

Disse tre bøger om navnesøsteren Karen er omdrejningspunktet for det seneste afsnit af Højt at læse, bibliotekets podcast om højtlæsning. 

Her kan du høre Karen Vad Bruun i samtale med Højt at læses vært, børnekulturformidler Lærke Skjærlund. 

Læs mere om afsnittet her, find meget mere litteratur om skolestart i vores digitale skolestartspose - og besøg vores skolestartsudstilling på Hovedbiblioteket.

Lyt også til de tidligere afsnit i podcastserien. I løbet af de første to sæsoner har Lærke bl.a. haft besøg af forfatteren Anne Sofie Hammer, læseforsker Kristiane Hauer og børnelitteraturformidler Nicoline Dahlberg.

Du kan høre alle afsnit lige her, ligesom du kan abonnere på podcastserien i din foretrukne podcast-app (søg på "Højt at læse", "Lyd fra børnebiblioteket" eller "Biblioteket Frederiksberg").   

Boglister

I hvert afsnit anbefaler og formidler vi forskellige bøger, som kan noget særligt i højtlæsningen. Find dem nedenfor:

Bøger, som bliver nævnt i sæson 1 (afsnit 1, 2 og 3)

Bøger, som bliver nævnt i sæson 2 (afsnit 4, 5 og 6):

Bøger, som bliver nævnt i afsnit 7: