Billede fra installationen med teksten: jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Foto: Biblioteket Frederiksberg

Ny litterær installation sætter tween-livet i centrum

29.08.24
I 'Dette er ikke en dagbog!' sætter vi fokus på én af de mest populære genre blandt tweens: Dagbogen.

Hvorfor synes mange, at det er lidt pinligt at skrive dagbog? Alligevel er dagbogsgenren en af de mest populære genre for børn på kanten til teenagealderen.

Dagbogsgenren er flyttet ind på biblioteket i form af et teenageværelse fyldt med tanker, som de unge måske kan spejle sig i. 

Vi inviterer ind i en litterær genre, som unge er vilde med og giver den særlig opmærksomhed ved at folde den ud i rummet og undersøge den nærmere. Hvad er det, der fænger børn og unge ved dagbogslitteraturen og hvad giver det dem at læse den? Hvorfor er denne genre så god til at vække læselyst og læseglæde?

Svaret er ikke entydigt, for dagbøger kan være rigtig mange forskellige ting – illustrerede, grafiske, fiktive, personlige. Men noget af det, vi zoomer ind på, er dagbøgernes evne til at skabe identifikation og genkendelighed på en humoristisk måde, samtidigt med at de beskæftiger sig med væsentlige dilemmaer om venskaber, familie og skole.

I installationen sætter vi fokus på den spændende tween-tid, hvor meget forandrer sig og hvor privatlivet og selvforståelsen tager form på en ny måde. Hvem er jeg, hvem er mine venner, hvad sker der med min krop og hvorfor opfører alle sig pludselig så mærkeligt?

For at skabe et genkendeligt billede af hvad der er vigtigt for tweens lige her på Frederiksberg og hvordan det kommer til udtryk, har vi fået hjælp af (nu forhenværende) 6.B fra Skolen ved Søerne, som har vist os billeder af deres værelser og designet idéer til, hvordan installationen kunne se ud. I vores workshops med 6.B fik vi også klar besked: 'Wimpy Kid' er IKKE en dagbog – for han skriver jo selv, at det bare er en notesbog, og det er noget ganske andet.

Installationen: 'Dette er IKKE en dagbog!' er et eksempel på, hvordan vi arbejder med at inddrage brugerne og sætte de unge læsere i centrum for vores formidling på forskellige måder. Læs mere om installationen her på bibliotekets hjemmeside.

Du er også velkommen til vores åbningsarrangement og workshop med skaberne af 'Miras Dagbog', Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøi, lørdag den 14. september. Læs mere og tilmeld dig her via vores kalender.

Installationen er designet af scenograf Lea Burrows fra Sir Grand Lear og Amanda Dahl fra Bureau Detours i samarbejde med Biblioteket Frederiksberg.

Tak til Carlsen, Grønningen 1, Alpha og Gyldendal for brug af citater fra:

Øen – Eller Newsha Farwans hemmelige dagbog af Nillou Zoey Johannsen, Penny Tegner en god ven af Sara Shepard, Olgas Hemmelige Corona-dagbog af Karin Heurlin, Lilys Lister af Line Leonhardt, Myntes Dagbog af StineStregen, Psst! Af Annette Herzog og Miras Dagbog af Sabine Lemire.

Materialer