Foto: Colourbox

Fortnite vs. Harry Potter

22.05.20
Er litteratur bedre for børn end computerspil? Det drøftede vi for nylig i "Vores digitale børn", bibliotekets community for forældre om digital dannelse. Læs nogle af de overraskende svar fra debatten her.

Tykke, skønlitterære bøger byder på essentielle kvaliteter som fordybelse, udfoldelse af indre fantasiunivers og æstetiske oplevelser i særklasse. Computerspil er derimod tankeløs underholdning, der kun appellerer til de mest primitive hjørner af vores sanseapparat. Eller hvad?

I bibliotekets forældre-community Vores digitale børn, hvor jeg er indholdsredaktør, spurgte jeg til medlemmernes holdninger og erfaringer med computerspil. Som forælder - og meget lidt computerspilskyndig - tog jeg udgangspunkt i mit eget lettere fordomsfulde syn på computerspil. Jeg inviterede til en nuancering og en udfordring af mit eget forsimplede blik og spurgte derfor:

Skal dit barn bruge 2 timer om dagen på at læse en bog eller spille computerspil? Skulle jeg vælge, ville jeg uden tøven vælge boglæsning. Men hvorfor egentlig?

Jeg ville gerne høre andres erfaringer med, hvorvidt computerspil kan give samme oplevelsesmæssige kvaliteter som god litteratur og måske ovenikøbet have status af at være kulturelle værker. Jeg præsenterer her nogle af de indsigtsfulde pointer, der kom på banen.

Alle computerspil er langt fra smedet af samme jern

”At vurdere “computerspil” på baggrund af Fortnite er som at vurdere “litteratur” på baggrund af ”Mit Livs Novelle” - lidt ensidigt...”

”Hvis vi tror, at alle computerspil er smedet af samme jern, så går vi i den grad glip af de fantastiske verdener som nogen (!) spil kan male. Jeg synes ingenlunde, at Fortnite er repræsentativt for hvad computerspil kan, skal eller bør, men heldigvis er det en lille bøvs i den store gryde af kulinariske perler som computerspilsverdenen (stadig) er."

At ikke alle computerspil er ens, kan synes som en umiddelbar åbenlys nuancering, vi dog ofte hurtigt glemmer. Særligt i de til tider lidt mere pressede situationer, hvor nogle af os forældre ikke er sene til at kommentere (om ikke andet så i tanken) nedladende på vores børns ønske om at spille computer.

Computerspil af høj kulturel kvalitet

”Nogle computerspil byder på samme litterære kvaliteter som gode bøger…”

”Computerspil kan netop tilbyde meget af det, vi værdsætter ved bøger - indlevelse, historiefortælling, verdener der folder sig ud og empati.”

Flere medlemmer i Vores digitale børn peger altså på, hvordan nogle computerspil kan give mange af de egenskaber og kvaliteter, som jeg værdsætter ved god litteratur. En række konkrete forslag til computerspil, der understøtter disse kvaliteter blev nævnt: Firewatch, SOMA, That Dragon Cancer, Grim Fandango, Undertale, Her Story, What Remains of Edith Finch, Kentucky Route Zero og Return of the Obra Dinn, Monument Valley og Dreams. Jeg har selv hverken erfaring eller kendskab til disse spil, da denne verden stadig er ubetrådt land for mig – lidt endnu i hvert fald. 

Men, er disse kvalitetsspil henvendt til børn?

Ifølge nogle af de mere computerspilskyndige medlemmer i Vores digitale børn, kunne noget dog godt tyde på, at disse computerspil måske primært er henvendt til voksne og de ældste børn. Eller som et medlem skriver; ”Der er muligvis et hul i markedet, hvor computerspil som en nyere genre ikke er nået dertil, hvor f.eks. børnelitteraturen er i forhold til bredde og kvalitet.”

Det tyder altså på, at jeg kan finde masser af eksempler på computerspil, der kan tilbyde nogle af de samme kvaliteter og oplevelser, som jeg kan finde i gode bøger. Er jeg på udkig efter sådanne typer af computerspil til de mindre børn, ser det dog ud til, at jeg på nuværende tidspunkt må lede forgæves eller som minimum selv bruge en del tid på at vurdere de enkelte spils egnethed.