Blokprogrammering - LEGO Spike (4. - 9. klasse)

I denne workshop lærer eleverne at skabe programmer, der gør en LEGO Spike-robotbil i stand til at navigere gennem en forhindringsbane.

Lego Spike

 

LEGO Spike er et nyt lærerigt LEGO-produkt, der blandt andet gør det let at lave små robotter og maskiner. Spike er inspireret af LEGO Mindstorms, men det er udviklet med et øget fokus på brugervenlighed og læring. Med Spike kan man med simpel blok-programmering få motorer, sensorer, gyroskop, højtaler og lignende til at fungere sammen. 

Gennem blokprogrammeringen introduceres eleverne for basale koncepter inden for programmering og arbejdet med at få robotbilen til at navigere forhindringsbanen øver dem i iterativ problemløsning. 

Indhold i workshoppen

  1. Introduktion til LEGO Spike
  2. Introduktion til de forskellige sensorer
  3. Eleverne bygger robotbilen efter byggevejledning
  4. I gang med blokprogrammering
  5. Robotbilskonkurrence på forhindringsbanen
  6. Fri leg. Tilføj afstandssensor og lys, lyd og andet sjovt.
Praktisk information                     
  • Målgruppe: 4. til 9. klasse

  • Antal deltagere: 1 skoleklasse

  • Varighed: 2 timer

  • Sted: Østsalen, Hovedbiblioteket, Falkoner Allé 3. 2000 Frederiksberg

  • Vi har 11 LEGO Spike-sæt, så eleverne kan arbejde sammen i grupper af to eller tre. Vi bruger bibliotekets computere, så I behøver ikke at medbringe noget. Eleverne skal arbejde sammen to og to, hvis der er mere end 13 elever med til workshoppen.

  • Vi tager gerne en dialog om andre tidspunkter end de udbudte via linket. Vi tager også gerne en dialog om muligheden for andre workshops og mindre forløb, der kan hjælpe skolerne med at indfri de bundne læringsmål.

  • Kontakt Erik Moth-Müller, ermy01@frederiksberg.dk.

 

Book her