Læsesteder (3. – 6. klasse)

Når læsningen bringes ud i nye fysiske rammer, skærpes børnenes sanser, og deres nysgerrighed vækkes. Prøv selv nogle af vores højtlæsningsaktiviteter.

https://fkb.dk/sites/frederiksberg.ddbcms.dk/files/styles/ding_panorama_primary_large/public/ding_page_title_image/laesesteder_webbanner-01.jpg?itok=YWiYIKED

Læs højt på stemningsfulde steder

For nogle børn kan det virke uoverskueligt at tage hul på en bog, og her kan den mere eventprægede tilgang til læsningen fange børnene ind og bringe dem til fordybelse med andre virkemidler. Højtlæsningen bliver en fælles oplevelse, hvor børnene lytter sammen, griner sammen og i fællesskab berøres af det, der læses højt.

"Stedsspecifik højtlæsning" er udviklet Biblioteket Frederiksberg og består blandt andet af tre forløb til skolebrug, der kort og klart giver anvisninger til, hvordan man bringer højtlæsningen af en bog i spil på et stemningsfuldt sted:

Ella er mit navn vil du købe det? (fra 11 år) af Mette Hegnhøj, Jensen & Dalgaard, 2016

Den skrækkelige historie om Hende den lille (8-12 år) af Lena Ollmark, illustreret af Per Gustavsson, ABC Forlag 2019

Besat (8-12 år) af Dennis Gade Kofod, illustreret af Kristian Eskild Jensen, Jensen og Dalgaard, 2021

Praktisk information                     

Målgruppe: 3. – 6. klasse

Antal deltager: En halv skoleklasse

Varighed: 10 – 20 minutter

Sted: Et stemningsfuldt sted, der passer til den valgte litterære uddrag

Læs mere om Læsesteder og gå på opdagelse i andet gratis læselystmateriale på læsesporet.dk.

Har du spørgsmål til konceptet, kontakt børnelitteraturformidler Nicoline Dahlberg Kjær, nikj05@frederiksberg.dk


Biblioteket Frederiksberg eksperimenterer med at højtlæse for skolebørn på stemningsfulde steder. Vi har blandt andet læst i Cisternernes fugtige mørke, i observatoriet på toppen af Rundetaarn, på gamerstedet HYDR og dybt nede i biblioteket magasin. Men skolens kælder eller loft eller udendørsarealer kan også sagtens sætte en stemningsfuld scene for litteraturen. Vi læser højt på stemningsfulde steder, der passer til stemningen i bogen. Nogle gange bruger vi også rekvisitter, som børnene kan se på eller røre ved, mens vi læser.