Programmering - Skab grafik med kode (4. - 9. klasse)
I denne workshop lærer eleverne at bruge computerkode (programmering) til at skabe grafik og kunst. Det færdige værk kan blive til en flot baggrund til telefonen eller printes som postkort eller plakat.
Indhold i workshoppen
- Vi viser eleverne eksempler på kunst, der er skabt med computerkode.
- Eleverne introduceres til den gratis onlineplatform “P5.js”, hvor de ved hjælp af programmeringssproget JavaScript kan skabe kunst med tekst, cirkler, firkanter, linjer osv.
- Eleverne lærer at skabe simple grafiske elementer med forskellige dimensioner og farver. De erfarer, hvordan grafikken ændrer sig, når de tilføjer kode eller ændrer i koderne.
- Eleverne lærer at skrive kode, der bruger tilfældighed, således at kunsten ændrer sig, hver gang de afvikler deres kode.
- Eleverne skaber deres eget kunstværk, som de til sidst gemmer som en billedfil. De får billedfilerne med hjem digitalt, så de kan printes, udstilles eller deles på Aula eller sociale medier.
Praktisk information |
|