Programmering - Skab grafik med kode (4. - 9. klasse)

I denne workshop lærer eleverne at bruge computerkode (programmering) til at skabe grafik og kunst.

 

I denne workshop lærer eleverne at bruge computerkode (programmering) til at skabe grafik og kunst. Det færdige værk kan blive til en flot baggrund til telefonen eller printes som postkort eller plakat.

Indhold i workshoppen

  1. Vi viser eleverne eksempler på kunst, der er skabt med computerkode.
  2. Eleverne introduceres til den gratis onlineplatform “P5.js”, hvor de ved hjælp af programmeringssproget JavaScript kan skabe kunst med tekst, cirkler, firkanter, linjer osv.
  3. Eleverne lærer at skabe simple grafiske elementer med forskellige dimensioner og farver. De erfarer, hvordan grafikken ændrer sig, når de tilføjer kode eller ændrer i koderne.
  4. Eleverne lærer at skrive kode, der bruger tilfældighed, således at kunsten ændrer sig, hver gang de afvikler deres kode.
  5. Eleverne skaber deres eget kunstværk, som de til sidst gemmer som en billedfil. De får billedfilerne med hjem digitalt, så de kan printes, udstilles eller deles på Aula eller sociale medier.   
Praktisk information                              
  • Målgruppe: 4. til 9. klasse

  • Fag: Håndværk og Design valgfag (7. - 9. klasse) og Matematik

  • Antal deltagere: 1 skoleklasse

  • Varighed: 2 timer

  • Sted: Østsalen, Hovedbiblioteket, Falkoner Allé 3. 2000 Frederiksberg

  • Vi bruger bibliotekets computere, så I behøver ikke at medbringe noget. Eleverne skal arbejde sammen to og to, hvis der er mere end 13 elever med til workshoppen. 

  • Vi tager gerne en dialog om andre tidspunkter end de udbudte via linket. Vi tager også gerne en dialog om muligheden for andre workshops og mindre forløb, der kan hjælpe skolerne med at indfri de bundne læringsmål.

  • Kontakt Erik Moth-Müller, ermy01@frederiksberg.dk.

 

Book her