Blokprogrammering - skab spil med Scratch (4. - 9. klasse)
I Scratch arbejder eleverne med visuel "blokprogrammering", hvor de hurtigt skaber et spil uden at bruge for meget tid på besværlig syntaks og komplicerede koder. Undervejs tilføjer de grafik, som de selv skaber eller henter fra internettet.
Scratch bruges ofte til at skabe små computerspil, men det kan også anvendes til at lave små interaktive animerede tegnefilm med grafik, lyd og tekst. Du kan læse lidt mere om Scratch og tankerne bag her.
Indhold i workshoppen
- Eleverne prøver at spille populære Scratch-spil, så de får en forståelse for platformen, og de ser, hvad der er muligt at skabe, hvis man fordyber sig i Scratch.
- Eleverne lærer, hvordan de kan få inspiration fra de bagvedliggende koder, der hører til færdige spil på platformen.
- Eleverne bliver introduceret til koordinatsystemet i Scratch, der bestemmer hvor elementer er placeret, og hvordan de bevæger sig i spillene.
- Eleverne lærer at indsætte figurer og grafik, samt at tilføje kodeblokke, så elementerne bevæger sig og kan styres med tastaturet.
- Elever bygger deres eget spil, hvor en figur skal styres i mål uden at blive ramt af faldende objekter.
Praktisk information |
|